I 2007 blev den nye generation Opel Antara lanceret
i Danmark. Ups… I 2007 skulle den nye Opel Antara
være blevet lanceret i Danmark, men for den danske
importorganisation var det lidt af et ”ups”, for
præcis som man var klar til lanceringen, blev
afgiftslovgivningen ændret, og hånd i hånd med
finanskrisen og den øgede opmærksomhed på miljøet
fadede enhver realistisk mulighed for at få nogen
til at købe en Opel Antara fuldstændig ud. Men nu
kommer den igen…
I februar 2012 lanceres den nye generation af Opel
Antara. Det er generationen fra 2007, der nu vil
kunne købes i Danmark. Men ikke helt. For det første
satses der ikke alene på gule eller halvgule
nummerplader, for det andet har Antara’en fået et
grundigt løft, i særdeleshed under huden og hvis
danskerne opfører sig ligesom de europæiske
”landsmænd” vil der blive købt flere SUV’er i de
kommende år. I fjor blev der solgt 10 procent flere
af den biltype i Europa, i Danmark var stigningen
kun 4 procent, men den var der, og konkurrenterne er
lette at få øje på: ”De” hedder Nissan Qashqai, som
fuldstændig har beslaglagt det danske SUV-marked.
Opel truer Nissan
Står det til Opel får Nissan ikke lov til at sidde
helt så trygt og godt på den lagkage. Med samme
målrettethed som har gjort Opel Meriva og Opel Astra
førende på deres delsegmenter skal Antara nu føres
til tops.
Udgangspunktet er en bil med en ny friskere front,
med mange funktionelle egenskaber som eksempelvis
elektrisk håndbremse, Hill Start Assist, Descent
Control og muligheden for at påmontere den
avancerede FlexFix cykelholder. Intelligent
firehjulstræk, nye miljørigtige motorer og
forbedrede køreegenskaber sætter prikken over i’et.
Mange fordele
Billigste Antara vil være udrustet med en nyudviklet
2,2 liters dieselmotor, der præsterer 163
hestekræfter og et moment på 350 Nm i området fra
1750-2750 omdr./min. Ved blandet kørsel går den 15,9
km/l – ikke et banebrydende tal, men da der er tale
om en forholdsvis stor bil, er det fuldt acceptabelt
og ligeså godt som hos den nogenlunde tilsvarende
Nissan Qashqai. Prisen er 400.000 kroner på hvide
nummerplader og 217.500 excl. moms for udgaven med
gule nummerplader.
Sammenlignet med Nissan Qashqai er Antara 27 cm
længere, den er mere rummelig, den er kraftigere og
prismæssigt står den også stærkt. Og den vil kunne
klare en anhængervægt på ikke mindre end 2 tons.
Desuden vil Antara kunne leveres med en kraftigere
184 hestes version af samme motor, som går
imponerende 15,2 km/l.
Kører bedre
Den første korte køretur vidnede om en forbedret
styrepræcision, fastere affjedring, mindre krængning
og forbedret retningsstabilitet, sammenlignet med
2007-udgaven. Det skyldes ikke alene en ændret
undervogn med anderledes fjederben men også en
forbedret strukturel stivhed som sikrer mindre
vridning i karrosseriet.
Og så er den nye Antara langt mindre støjende end
den hidtidige. Opel taler selv om en støjreduktion
på 50 procent. Det er med til at mindske
køretrætheden og derigennem med til at forbedre
kørekomforten.
|